Přejete si, aby si vaše dítě udrželo nadšení a zvídavost?
Co pro to můžete udělat?
A co to má společného s výletováním a přírodou?
Společným pobytem v přírodě a svou láskyplnou podporou dětem pomůžete učit se s chutí a radostí. Nepotřebujete nic plánovat ani chystat. Vydejte se cestou improvizace a uvidíte, kam vás zavede.
Můžete začít kdykoli a kdekoli v přírodě. Klidně v parku, máte-li do lesa daleko. Počkejte si na okamžik, kdy děti něco zaujalo. Klidně i úplná maličkost, kterou byste vy určitě nezkoumali.
Rozfoukejte plamínek nadšení
Podívejte se na věc zblízka a podpořte děti v pozorování a zkoumání právě toho, vzbudilo jejich zájem. Od probuzeného zájmu je jen krůček k opravdovému nadšení. A vy jste ten, kdo dětem pomáhá ten krůček udělat.
Třeba to již dávno děláte a není to pro vás nic nového, ale možná tenhle způsob učení teprve objevujete. A možná tak nějak nevíte, co vlastně s dětmi v přírodě dělat, aby to bavilo je i vás.
U malých dětí, dvou- a tříletých, jde hlavně o to, aby se něčím zabavily a výlet si užily. Stačí klacík nebo kamínek a ony si již hrají samy. Nějaké velké intelektuální výkony se od vás neočekávají, ale potřebujete svatou trpělivost:)
Jak děti rostou a přicházejí do předškolního a školního věku, stále více cítíme tlak na to, aby „něco uměly“. Často se snažíme děti učit, i když je to zrovna vůbec nezajímá a chtějí dělat něco jiného.
To vede k nepříjemným pocitům, odporu k učení a nezájmu. Takových dětí jsou bohužel plné školy. Jde to ale i jinak a vy rodiče k tomu máte tu nejlepší příležitost. Učení může být i radost a zábava.
Hnusná havěť a brebery nebo ty nejlepší učební pomůcky?
Asi jste si také všimli, že děti občas venku fascinuje něco, co bychom my dospělí úplně přehlédli. Buď nám to nepřijde nijak zajímavé, nebo si toho prostě nevšimneme.
Děti jsou však zemi blíž a často pozorně sledují, co se na zemi děje. Vidí brouka roháče a jeho kusadla, ploštici, slimáka, mloka, netopýra ve škvíře, stopy v blátě… A něco z toho je určitě zaujme.
Vzácný dar pro vaše dítě
Tady vstupujete do děje vy. Právě vy můžete dát dětem do rukou mocný nástroj, který bude využívat po celý svůj další život.
Můžete mu ukázat, jak se učit.
Můžete ho podpořit v jeho zvídavosti.
To je veliký a vzácný dar. Málokdo z nás jej od svých rodičů dostal.
Nebo tu šanci můžete zahodit: “ Nehrab se v tom a pojď už!“ „Kolikrát jsem ti říkala, že na ty hnusný slimáky nemáš sahat?!“ „Kam to zase lezeš, sletíš a rozbiješ si hlavu!“
Jako byste se slyšeli? To nevadí, každé další ráno můžete začít znovu a lépe.
Dobrodružství objevování
Tím, že se svými dětmi budujete vztah k poznávání skrze to, co je zajímá, si užijete spoutu zábavy a ušetříte dost práce a nervů.
Díky nenásilnému a přirozenému způsobu poznávání nebudou mít odpor k učení. Nebudou se vypínat vždy, když jim zkusíte něco vysvětlovat nebo vtloukat do hlavy. A vy to nebudete muset dělat. To je veliká úleva.
Děti si udrží přirozenou zvídavost a touhu učit se nové věci. Později to bude základem úspěchu ve vzdělávacím procesu i v dospělém životě.
Většinu učení nechte na dětech samotných. Svou energii soustřeďte na tvoření podnětného prostředí a na podporu jejich zájmů.
To zní lákavě, jak toho ale dosáhnout?
Chyťte příležitost za pačesy
Představte si, že na jaře jdete voňavým smrkovým lesem a s dětmi si trháte mladé větvičky na sirup proti kašli. Děti to baví chvilku, ale pak začnou pokukovat kolem, čím by se zabavily.
Jedno přinese šišku a druhé z větvičky utrhne malý zelený útvar, který vypadá jako ananas a zeptá se: „ Co to je?“
Nemáte tušení, ale připadá vám to jako nějaká malá divná šiška nebo květ. Ale kamarádka řekne že ne, že to je asi hálka. Hálka? Na smrku jsou hálky? Hmmm… tím byste mohli skončit a věnovat se dál svým myšlenkám. Dítě tu zelenou divnou věc zahodí a celá záležitost tím končí. Tak vypadá promarněná příležitost.
A nebo můžete chytit příležitost za pačesy a tu hálku s dětmi důkladně prozkoumat. Zkuste ji rozpitvat a ověřit si, že uvnitř jsou skutečně nějaká stvoření jako mšice. Je to tedy opravdu hálka – domeček nějakého hmyzu. Děti jich můžou nasbírat víc a rozpitvat všechny.
Můžete společně hledat, jestli i na jiných stromech bývají hálky, co v nich žije a jak takové hálky vypadají. Noste s sebou lupu pro takové případy.
Se staršími dětmi pak doma projeďte internet a zjistěte, co se z hálek vylíhne. Možná máte doma mikroskop a zkusíte se podívat na tajemné živočichy pořádně zblízka.
Se staršími dětmi se pokuste zjistit, jak ten živočich vlastně přinutí rostlinu, aby místo obyčejné jehličnaté větvičky vytvořila malý ananas. Jak to vlastně dělá? Záleží na vás, do jaké hloubky s dětmi půjdete.
Když budete takto pracovat již od malička, vaše děti budou přirozeně zvídavé, budou mít zájem přijít věcem na kloub a dokážou pak své zájmy následovat s podivuhodným zaujetím.
A jako příjemný bonus budou své okolí přivádět k úžasu hloubkou jejich znalostí.
Podpořte je tedy v jejich zájmech a pomozte jim dozvědět se o nich víc.
Naše příroda je pro přirozené učení tím nejlepším prostředím
Chcete-li si výlety s dětmi opravdu užít a zpestřit si je aktivitami v přírodě, které děti všestranně rozvíjejí a baví, bohatou inspiraci najdete v e-booku aktivit a her Tahák na výlet.