Warning: openssl_encrypt(): IV passed is 64 bytes long which is longer than the 16 expected by selected cipher, truncating in /data/web/virtuals/184775/virtual/www/domains/lenkavostova.cz/wp-content/plugins/post-views-counter/includes/class-counter.php on line 795

Warning: strtr() expects at least 2 parameters, 1 given in /data/web/virtuals/184775/virtual/www/domains/lenkavostova.cz/wp-content/plugins/post-views-counter/includes/class-counter.php on line 795
Hry do lesa S dětmi ven bez obav - Statek ve dvoře

Zajímá vás, jak si zpestřit čas v přírodě? Které aktivity můžete v lese podnikat? Jste na správné stopě, protože právě tady najdete 3 poutavé venkovní aktivity, které můžete hned s dětmi vyzkoušet. A vlastně nemusíte ani do toho lesa – i městský park nebo remízek za humny vás bude bavit.  

 

Jestli si teď vzpomínáte na hromadné hry ze školky nebo letních táborů a říkáte si, že vlastně znáte hlavně hry pro velkou skupinu, tak v tom nejste sami – většina z nás tím prošla a třeba to bylo i docela fajn, ale pro mámu s jedním nebo dvěma dětmi se školkové hry moc využít nedají. A co teď? Pro trochu inspirace čtěte dál

 

1. Poznej, co je v pytlíku

Tahle aktivita baví děti každého věku, připravíte ji za chviličku a docela se vyřádíte. Navíc je i užitečná, protože rozvíjí vnímání pomocí hmatu.

Potřebujete neprůhledný zdrhovací pytlík, ale postačí i taška nebo šátek. TAJNĚ si do něj nachystejte věci, které budou děti poznávat. Dávejte dobrý pozor, aby děti nic neviděly.

V každém ročním období se obsah sáčku mění podle toho, co zrovna v přírodě najdete. Klidně si vypomozte v lednici nebo ve sklepě. Můžete použít šišku, ulitu, choroš, jablko, hrušku, cibuli, řepu, ředkvičku… Celkem potřebujete zhruba 10 různých věcí z přírody.

Děti po jednom strkají ruku do pytlíku a snaží se určit, co nahmataly. Když si je dítě  jisté, může tu věc pojmenovat a z pytlíku vyndat. Pak je na řadě další hráč. Když jsou všechny věci určené, hra v tomto kole končí.

Máte-li jen jedno dítě, můžete hrát tak, že dítě postupně poznává a vytahuje všechny věci. Zbylé předměty musíte rozpoznat a pojmenovat vy.

Nechte vaše dítě, ať je všechny vezme do ruky, aby je příště již s jistotou poznalo. A nakonec si vyberte ovoce, na které máte chuť, a udělejte si společnou svačinku v přírodě.

 

2. Začarovaný les

Začarovaný les je plný kouzelných masek a obličejů na kmenech stromů. Aktivita začíná, když najdete ve vyjetých kolejích lesní cesty nebo na břehu potoka jílovitou hlínu, kterou je možno tvarovat. Hlínu si také můžete donést v kyblíku.

Každý účastník si vybere kmen stromu, na který vymodeluje z hlíny tvář nějaké bytosti. Holčičky dělají zvířátka, víly a princezny, kluci přidávají indiány a vojáky. Často vzniknou zvířata nebo příšery.

Co na kmenech děti vytvoří závisí na fantazii malých umělců. Odolejte pokušení dětem určovat, co kdo má nebo nemá vytvářet, protože byste jim docela vzali chuť do další tvorby.

Děti jsou ale často rády, když jim pomůžete hlínu připevnit ke kmeni, aby jim výtvor nepadal. Občas se nedaří zhmotnit ušlechtilou myšlenku a bytost vypadá jinak,
než dítě chtělo. Je lepší nechat děti projevit jejich kreativitu a pomáhat jen tehdy, když o to požádají. 

Když jsou hlavy hotové, můžete pocítit touhu ještě je vylepšit pomocí barev. Hledejte v okolí hlínu odlišné barvy. Občas najdete místo s hlínou pěkně žlutou nebo i červenou. Popel z ohniště vám dá černou barvu.

Reliéfy můžete doplnit i kamínky nebo větvičkami. Je úžasné mít takové své místečko ozdobené reliéfy. Při příští vycházce je můžete doplnit
a opravit to, co umyl déšť. Vedete tak děti k péči o krajinu kolem nich.   

 

3. Co k čemu patří

Cestou si natrhejte 10 různých větviček, květin nebo listů či plodů. Na paloučku nebo na lesní cestě je hezky vyskládejte vedle sebe.

Přivolejte děti a vyzvěte je, aby poznávaly jednotlivé rozložené přírodniny. Na povel odbíhají do okolí a hledají něco, co patří ke každé přírodnině. Např. k žaludu patří dub, takže mohou přinést dubový list, květ, větvičku nebo kůru.
K šípku patří šípkový keř, přinesou tedy šípkový trn, větvičku nebo list. Hra končí, až každý plod či semínko má k sobě něco ze stejné rostliny.

Možná se stane, že některý plod děti neznají nebo neví, k jaké rostlině patří. Nebo to ví, ale v okolí ji nikde nenašly. Můžete tedy společně vyrazit na místo, kde rostlina roste, a  pomocí hry „přihořívá, přihořívá, hoří!“ navést děti přímo k rostlině. Pak si ji pojmenujte a něco víc si o ní řekněte. Může být léčivá, okrasná nebo i jedovatá.

Když sami nevíte, co jste to utrhli, nevadí. Dětem to klidně přiznejte a doma pak zjistěte, co potřebujete. Nezapomeňte to pak říci i dětem, nejraději názorně v přírodě, ale i šikovná ilustrace v knize nebo na internetu postačí.

Hru můžete pojmout jako soutěž, ale já mám soutěživé hry raději s dětmi školního věku, když si o ně ony samy řeknou. U menších dětí je lepší pěstovat spolupráci a zaměření na aktivitu samotnou. Na tom, kdo vyhrál, moc nezáleží.

A jestli nemůžete nikam běhat, protože máte také batole nebo kočárek s miminkem, vůbec nic se neděje. Nachystejte si vždy 2 části z jedné rostliny, takže budete mít 10 dvojic přírodnin. Pořádně je promíchejte a nechte děti tvořit správné páry přímo na místě. 

 

Příroda nabízí nekonečné množství zábavy, her i učení. Inspirujte se a už vždy mějte po ruce balík her, které zaujmou. V e-booku Tahák na výlet najdete dalších více než  70 aktivit v přírodě pro děti od 2 do 7 let.