K čemu vlastně jsou dobré aktivity a hry v přírodě? Co to je, to učení venku?  V lese nic není, ty děti se tam nic pořádného nenaučí. Jen se patlají v blátě a hrajou si s klacíkama.

Třeba jste to taky od někoho slyšeli, nebo i vás samotné to napadlo. Jenže to je omyl. 

Jasně, děti venku v přírodě se patlají v blátě a hrajou si s klacíkama. Ale dělají ještě spoustu jiných věcí. V první řadě se učí. Učí se prožitkem, učí se všemi smysly, učí se v souvislostech.

A protože jsou přirozeně zvídavé, naučí se toho spoustu a ani si neuvědomují, že se učí. Stačí jim trochu pomoci, odpovědět na otázku, napovědět, a o zbytek se už postarají samy. A jako bonus navíc je aktivity a hry v přírodě opravdu baví. Jaký rozdíl oproti klasické školní výuce mezi čtyřmi stěnami tříd!

Možná vás však překvapí, že už pětileté děti velmi dobře chápou základní koncepty z matematiky, fyziky a chemie, které se běžně učí až na druhém stupni základní školy. Nejsou sice zběhlé ve výpočtech, vzorcích a rovnicích ani nemluví vědeckým jazykem, ale snadno porozumí podstatě dějů, které mají souvislost s jejich okolím a něčím je zaujaly. Podívejte se na tři krátké rozhovory s pětiletými dětmi, které jsem zaznamenala na papír.

 

Světlo, teplo, skupenství

 

„Mami, tady je led a jsou v něm takové kulaté díry. Jéé, a na dně každé té díry je list! A ta díra je ve tvaru toho listu!“

“Hm, no jo… Hele, Adámku, a napadá tě, jak se ty listy propadly tím ledem až na zem?“

„No, hm, to nevím. Asi že na ně svítilo sluníčko?“

“No jo, ale co se teda stalo s tím ledem, že tam už není?“

„Roztopil se přece! A jsou z toho tyhle krásné listové díry.“

„Jasně, ale proč se led pod listem roztopil a led vedle listu zůstal zmrzlý?“

„To nevím. Je to divné.“

„Pamatuješ na to černé a bílé tričko, jak jsme si o něm povídali minule? Že v černém tričku je ti víc horko, než v bílém?“

„Ahá, jako že tmavé věci ty sluneční paprsky spolknou a vznikne z nich teplo a to teplo ten led pod nimi roztopí? A na bílém ledě se paprsky odrazí a odletí zase pryč? Takže se nezahřeje a neroztaje? Mami, to bude určitě ono, koukej, tady ve stínku slunko nesvítilo a žádný list se nepropadl.“

Dělení, dělení se zbytkem

„Mami, já tu mám hromádku jahůdek, které jsme nasbírali, a oni je taky chcou jíst. Ale já nechci, aby oni měli víc.“

„Oni taky sbírali?“

„Jo, jenže oni mi to chcou sníst.“

„Hm, tak to musíme nějak vyřešit. Rozdělíme je na hromádky.“

„Ale v každé musí být stejně!“

„Dobře, tak začni dělit a uvidíme, jestli to vyjde…“

„Mamí, všude je stejně, ale mně tu ještě dvě zbyly a ty nejdou spravedlivě rozdělit. Protože na dvou hromádkách by bylo víc. Víš co, tak já je sním a pak bude všude stejně.“

„Nene, to by spravedlivé nebylo. Zkuste přijít ještě na něco.“

„No, kdyby se ty dvě jahůdky rozpůlily, tak by byly čtyři půlky jahůdek a na každou hromádku by přišla jedna ta půlka. Já jdu pro nožík. Blé, ony se mi rozpatlaly, to nejde nakrájet. Tak je hodíme slimákům a je to vyřešený!“

 

Hoření, bod vzplanutí, teplota.

„Mně nejde ten ohýnek zapálit.“

„Jasně že ne, když tam máš mokré dřevo.“

„Ale proč to nejde? To dělá ta voda, že jo? Takže vezmu něco suchého. Jenže stejně je to divné, přece když svíčka zahřeje to mokré dřevo, tak musí začít hořet, ne? A místo toho jen syčí.“

“Víš, Adámku, tam jak vzniká ta pára, tak nedovolí tomu dřevu se dost zahřát, a proto nehoří. Dřevo potřebuje vyšší teplotu, aby hořelo.“

„Aha, takže potřebuju silnější svíčku. Nebo Pepo, jak tím zatápíme v kotli. Anebo ne, vezmu radši ty suché klacíky a ty mokré spálím, až budu mít pořádně horký plamen. A mamí, jablíčko na klacku mi taky neshoří, protože je v něm ta šťáva? A kdybych tam napíchnul křížalu bez šťávy, tak ta by mi shořela?“

Někdy vám z toho půjde hlava kolem, když budete chtít poctivě odpovědět na všechny všetečné otázky. Často zjistíte, že vlastně úplně přesně nevíte, jak to je. Jaksi se za ty roky vykouřily z hlavy. Naštěstí se však většina věcí dá zjistit a můžeme do toho aktivně zapojit i děti.

Ale jedna věc je jistá. Aktivity a hry v přírodě děti rozvíjejí po všech stránkách, poskytují jim rozmanité podněty pro učení a podporují zvídavost. Zajímají vás venkovní aktivity, které podporují učení? A nejlépe na celý rok? Najdete je v e-booku Tahák na výlet. Je v něm spousta inspirace na podnětné aktivity pro děti do 7 let. A dokonce i trocha toho patlání v blátě.